Jdi na obsah
Jdi na menu
KDO NEBO CO BYL TOM BOMBADIL?
2. 6. 2009
Na papíře příběh dále nedospěl, ale Tom Bombadil byl v Tolkienově rodině známá postava, protože vznikl z holandského panáčka (s modrou košilkou a žlutými botami), který patřil prostřednímu ze synů Michaelovi. Avšak nejstaršímu Johnovi se vůbec nelíbil, a tak ho jednoho dne nacpal do záchodu. Tom byl zachráněn a přežil, aby se stal hrdinou otcem složené básně Dobrodružství Toma Bombadila (The Adventures of Tom Bombadil). Vyšla v časopise Oxford Magazine roku 1934. Vypráví o Tomových setkáních se "Zlatěnkou, říční žínky dcerou", s "Dědkem Vrbákem", který ho uzavře v puklině kmene (jak jednou Tolkien řekl, na nápad ho pravděpodobně zčásti přivedly kresby stromů od Arthura Rackhama), s jezevčí rodinkou a s "mohylovým duchem", strašidlem z prehistorického hrobu, jaké se vyskytují na Berkshirských kopcích nedaleko Oxfordu. Báseň sama vypadá jako náčrt k něčemu delšímu, a když v roce 1937 hovořilo o možnostech vydat po Hobitovi něco dalšího, Tolkien nakladatelům navrhl, že by ji mohl rozvést v obsažnější příběh, a vyšvětlil, že Tom Bombadil má představovat "ducha (mizejícího) oxfordského a berkshirského venkova" (The Letters of J.R.R. Tolkien, no 19). Myšlenka nakladatele nezaujala, ale Tom a jeho dobrodružství si posléze našli cestu do Pána prstenů (Kapitoly 6 až 8, Kniha první).
Tolkien uvedl Toma Bombadila do Pána prstenů v jeho velmi raném stádiu, kdy o něm ještě uvažoval jako o dodatku Hobita a protikladu mýtického Silmarillionu (tyto záměry se nakonec změnily během prvních kapitol). Tom si sice zachoval původní (nepatrně dětský) tón prvních kapitol (který se podobal tomu v Hobitovi), ale jak příběh dále pokračoval, stal se vznešenějším svým duchem a tajemnějším ve své podstatě. Tolkien později prohlásil, že ponechal Toma Bombadila sebou samým (tj. ponechal mu původně zamýšlenou podobu), rozhodnutý, že jakkoli ho zobrazil, opatřil tak důležitou součást příběhu (viz. poslední odstavec). Některé dosti přesvědčivé důvody jsou zaznamenány v několika znamenitých dopisech.
(The Letters of J.R.R. Tolkien, 144 & 153) Existuje několik domněnek o Tomově pravé podstatě:
Byl to Maia (což je nejběžnější názor). Důvod je zde prostý: rozdělíme-li si postavy Středozemě na rasy a řády tak, jak jsme zvyklí, pak je toto ta nejvhodnější "přihrádka", do jaké bychom ho mohli zařadit (stejně jako Zlatěnku). Nakonec většina ostatních postav s "tajemným" původem v Pánu prstenů jako Gandalf, Sauron, Istari i Balrogové nebyla nic jiného než Maiar.
Tom byl Ilúvatar. Jediná opora tohoto názoru má teologické pozadí: někteří interpretovali tvrzení Zlatěnky Frodovi (kde se Frodo ptá: "Kdo je Tom Bombadil?" a od Zlatěnky se mu dostává odpovědi: "On je.") jako formu křesťanského "Jsem, co jsem" ("Jsem Bytím"), což by mohlo skutečně představovat Stvořitele. Tolkien však tuto interpretaci rozhodně popřel.
T.A. Shippey (ve své knize The Road to Middle-earth) a jiní byli toho názoru, že Tom je typ, který by se dal popsat jako "jediný svého druhu". Tomuto názoru se dostalo i nepřímé podpory od samotného Tolkiena:
" Pokud jde o příběh, myslím, že je to dobře, že je tam mnoho věcí nevysvětlených (obzvláště pokud nějaké vysvětlení skutečně existuje);
... a rovněž v mýtickém Věku musejí být některé hádanky, jelikož tam byly vždycky. Tom Bombadil je jedna taková (záměrně). "
(The Letters of J.R.R. Tolkien, p. 174)
Jsou tam roztroušené odkazy na další bytosti, které se zdají stát mimo obvyklý obraz. Všechny tyto odkazy jsou správné, Tomova funkce v příběhu byla evidentně demonstrovat zvláštní postoj směrem ke kontrole, síle a moci. Tom představoval:
"Botaniku a zoologii (jako vědy) spolu s Básnictvím jako protiklad dobytkářství, zemědělství a praktičnosti."
(The Letters of J.R.R. Tolkien, p. 179).
Archiv
Kalendář
<< |
říjen / 2022 |
>> |